UŞAK İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İŞYERİ SAĞLIK VE GÜVENLİK BİRİMİ

İş Sağlığı ve Güvenliği Okul ve Kurumlarda Yapılması Gereken Çalışmalar

İş Sağlığı ve Güvenliği Okul ve Kurumlarda Yapılması Gereken Çalışmalar

OKUL VE KURUMLARDA İŞVEREN ve VEKİLLERİ TARAFINDAN GENEL OLARAK YAPILMASI GEREKEN ÇALIŞMALAR

KONTROL LİSTESİ ------------------------------------->/meb_iys_dosyalar/2019_02/21143055_Y_SaYlYY_ve_GYvenliYi_iYin_Kontrol_Listesi.docx

1. “İş sağlığı ve güvenliği klasörü” düzenlenecektir. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili tüm evraklar yazışmalar bu dosyada muhafaza edilecektir. İşveren Vekili Onay yazısı imzalanıp dosyada saklanacaktır.

DOSYA 1 ------------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115946_DOSYA_1.doc


2-İş yerlerimizde çalışanlar arasından temsilci belirlemek adına Çalışan Temsilcisi Seçim Duyurusu yayınlanır, aday olmak isteyenlerin isim listesi belirlenir ve çalışanlar arasında bir seçim yapılır. Seçimsonuçları neticesinde Çalışan Temsilcisi belirlenmiş olur.

 Çalışan temsilcisi seçimi (tutanak klasörde bulundurulacaktır) yapılacaktır                                                                                                                         

DOSYA 2 ------------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_2.doc


3- Çalışan sayısına göre ” iş sağlığı ve güvenliği kurulu” oluşturulacaktır. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Çalışan sayısı 45 ve üzeri çalışanı olan okul/kurumlar yapacak.

DOSYA 3  -----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_3.doc

 

4-Kurul olan okullar iç yönerge yapacaklardır.Çalışan sayısı 45 ve üzeri çalışanı olan okul/kurumlar yapacak.

DOSYA 4  -----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_4.doc

 


5- Çalışan sayısına bakılmaksızın “risk değerlendirme ekibi” oluşturulacaktır. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Risk Değerlendirme Ekiplerine UŞAK İSGB Uzmanlarınca Eğitim verilecektir.

DOSYA5a  ----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_5a.doc

 

DOSYA 5b ----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_5b.docx

 


6- İş yerlerine özgü olarak Acil Durum ve Eylem Planı hazırlanarak dosya içerisinde muhafaza edilir. Bu planda deprem, sel, yangın, iş kazası gibi durumlarda çalışanların ne yapması gerektiği konusunda bilinçlendirilir.Acil Durumlarda iletişim sağlanacak kuruluşlar belirlenir

DOSYA 6  -----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_6.doc

 

Acil durum planı için acil durum ekipleri belirlenecektir. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Modüldenrapor al kısmından çıktı alınacak.

7- Acil durumlarda tahliye planı hazırlanacaktır. Tatbikatlar yapılacak ve tutanak altına alınacaktır.

8- Kontrol listeleri kullanılarak eksiklikler belirlenecektir. İSG dosyasına konulacaktır

DOSYA 7  ----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_7.docx

 


9- Belirlenen eksikliklere göre risk analizi yapılacaktır. İSG modülüne işlenip, çıktısı alınıp dosyaya konulacaktır.

DOSYA 8a --------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_8a.xlsx

 

  örneğine göre doldurulacak.


10- Kurumlarımızın İş Sağlığı ve Güvenliği Modülleri eksiksiz doldurulacak, değişiklikler 3 iş günü içinde güncellenecektir. Silmek yada değiştirmek istediğiniz riski modüldeki barkod numarasını işleyerek Uşak İSGB Birimine DYS Üzerinden gönderilecek.

DOSYA 8.b --------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_8b.xlsx

 

İSG Modülündeki kurum Tehlike Sınıfı Giriş Ekranı içerisindeki SGK Numarası kısmına okullar bağlı bulundukları Genel Müdürlüklerinin numarasını gireceklerdir.

DOSYA 8-c ---------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_8c.xlsx

 

11- İşyerindeki destek elemanları. (İlkyardım, yangın, tahliye konularında bilgili öğrt.ya da memur. 50 kişiye 1 kişi olacak şekilde destek elemanı, tehlikeli gruptaki işyerleri/okullarda 10 kişiye 1 ilk yardımcı).

DOSYA 9  ----------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_9.docx

 

12- Kazan, basınçlı kaplar, Paratoner, topraklama ve elektrik tesisatı, elektrikli aletler ve jeneratörler, makineler, inşaat işlerinde kullanılan iskeleler, işin yapımı ve yürütümü için gerekli olan her türlü araç, gereç, tesis ve tesisatların kontrolleri ilgili alan mühendisi, teknikeri veya teknik öğretmenleri tarafından yapılacaktır. Sorunlar mahalli imkânlar çerçevesinde giderilecektir. Kontrollerin yapılıp yapılmadığı tutanak altına alınarak, kurum amirlerince İSG dosyasında saklanacaktır. Yukarıdaki kontrollerin yapıldığına dair yazı yâda işaret asılacaktır.

13- Öğrencilerimize ve tüm çalışanlarımıza İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda farkındalık ve kültür oluşturmak üzere, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve bağlı birimleri, ilgili STK’lar ile hiçbir maddi ilişki kurulmadan tamamen gönüllülük esasına dayanan bir yapı içerisinde; seminer, konferans, panel vb. etkinlikler İşveren sıfatı ile Okul – Kurum müdürlüklerince düzenlenecektir.

OKUL VE KURUMLARDA DİKKAT EDİLECEK DURUMLAR GENEL OLARAK YAPILACAKLAR

1. Acil Durumlar

a) Acil durumla ilgili iletişime geçilecek telefon numaralarının görünür yerlere asılmış olması.

DOSYA 10 --------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_10.docx

 

b) Tahliye planlarının her katta asılı olması gerekir.

DOSYA 11 --------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115947_DOSYA_11.xlsx

 

Örnek Plan

c) Acil çıkış ve sınıf kapılarının dışa doğru açılır durumda olması.
d) Kapı ve kaçış yollarını gösteren acil durum levhalarının uygun yerlere yerleştirilmesi ve karanlıkta görülebilir olması için fosforlu ya da şebekeden bağımsız bir elektrik kaynağı ile beslenen ışıklı levha kullanılması.
e) Alarm ikaz sistemleri çalışır durumda olmalı.
f) Toplanma alanlarının belirlenmesi.

14-02-201914-02-2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

g) Kaçış yollarında ve merdivenlerde elektrik kesintisi anında devreye girecek şarjlı aydınlatma sistemlerinin bulundurulması


2. Elektrik

a) Elektrik ve sigorta kutularının kilit altında olması. Acil müdahale için dış kapağına şalter ve uyarı işaretlerinin konması.
b) Kabloların toplanması ve sürekli kullanımda seyyar tesisat kullanılmaması.
c) Elektrik prizlerinin sağlamlığının sürekli olarak kontrol altında tutulması.
d) Elektrik ana Pano ve Tali Panolarda bulunan dağıtım sigortalarında gerekli etiketlemenin yapılması.
e) Pano önlerine Panonun büyüklüğü kadar yalıtımlı paspas bulundurulmalı.

3. Yangın

a)Hidrant sistemlerinin (Yangın hidrandı: itfaiyenin yangına müdahale esnasında bağlantı yapması için bırakılan ağızlara denir.) çalışır durumda olması.
b) Yangın tüplerinin basınçlarının ve son kullanım tarihlerinin kontrol edilmesi.
c) Duman ve gaz detektörlerinin çalışır durumda olması.
d) Yangın tüplerinin askı aparatlarının yerden 90 cm yükseklikte olması

e) Yangın Söndürme Tüpleri alınırken ya da dolum yapılırken Tedarikçilerinden belgeleri istenecek.

14-02-2019

 

 

 

 

 

 

f)Yangın dolapları içi temiz ve hortumları kontrol edilip, Kapak üzerine Yangın Dolap Talimatı ve Acil Durum Ekipleri Listesi asılacak.

DOSYA 13 b ------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115948_DOSYA_13b.docx

 

4. Merdivenler

a) Merdiven basamaklarına kaymaz bantların yapıştırılması
b) Merdiven Tırabzanlarının standartlara uygun hale getirilmesi
c) Merdiven Tırabzanlarından öğrencilerin kaymamaları için önlem alınması (sıralı duba konulması)

  14-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-201914-02-2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 d) 120 cm’ye kadar olan merdiven genişliklerinde tek tırabzan, 120 cm’den fazla olması durumunda iki tırabzan, 240 cm’yi geçmesi durumunda ise iki Tırabzan arası 120 cm’yi geçmeyecek şekilde ara tırabzanlar koyulması

e) Merdiven başı korkuluklarının güvenliği sağlayacak şekilde yükseltilmesi.

5. Tuvaletler

a) Lavaboların sağlamlıklarının kontrol edilmesi
b) Tuvaletlerde hijyen şartlarının sağlanmış olması
c) Engelli öğrenci bulunan okullarda engellilere uygun tuvalet bulundurulması
d) Tuvaletlerde gerekli Sağlık ve Güvenlik uyarılarının bulundurulması

e) Temizlik kontrol çizelgelerinin asılması ve takibinin yapılması.

DOSYA 15  -------------------------------------->  /meb_iys_dosyalar/2019_02/14115948_DOSYA_15.docx

 

6. Temizlik

a) Görevliler için kişisel koruyucu donanım ekipmanlarının temin edilmesi (eldiven, maske, bone vb. koruyucular)
b) Çöp kovalarının kapaklı ve el sürmeden açılabilir olması
c) Okulda el ile temasın bulunduğu sıralar, kapı kolları, dolap, masa gibi yüzeylerin su ve sabun ile periyodik olarak temizlenmesi
d) Çalışanların kullanılan temizlik malzemelerinin etki ve yan etkileri hakkında bilgi sahibi olmasının sağlanması
e) Temizlik maddelerine ait malzeme güvenlik bilgi formlarının (MSDS) temin edilmesi ve saklanmasıMalzemenin alındığı satıcıdan alınacak.

7. Havalandırma

a) Havalandırmaya ihtiyaç duyulan yerlerde pencerelerin açılabilir olması
b) Pencereler açılması durumunda yaralanma ve düşme riski doğuruyorsa açıklığın 10 cm ile sınırlandırılması

14-02-2019 

 

 

 

 

 

c) Aşağıya açılan üst pencerelerin sınırlandırma kollarının sağlamlığının kontrol edilmesi, sağlam değil ise onarılması
d) Sınıf ortamlarında üşümeye ya da sıcaktan bunalmaya sebep olmayacak şekilde termal konforun sağlanması

8. Zemin

a) Bina dışında kalan ve yağış altında bulunan merdivenlerin mümkünse kaymaz malzemeden yapılması, mümkün değilse kaymayı önleyici tedbirler alınması
b) Bahçe zeminlerinde takılıp düşmeye sebep olabilecek zemin bozukluklarının giderilmesi
c) Bina içi ve dışında, kaymaya meyilli yüzeylerde temizlik yapıldıktan sonra “Dikkat Kaygan Zemin” tabelası koyulması ve zeminin kuruması ile birlikte tabelanın kaldırılması

9. Ergonomi

a) Ekranlı araçlar ile çalışan kişilere, ekranlı araçlarla çalışma şartlarına uygun ergonomiye sahip masa ve sandalyelerin temin edilmesi
b) Öğretmenler odasının ergonomik şartları göz önünde bulundurularak, oturma yerleri ve dolapların konforlu hale getirilmesi
c) Sınıf ve laboratuarlarda öğrencilerin oturdukları sandalye ve sıraların ergonomik şartlara uygun hale getirilmesi

10. Dolaplar

a) Dolapların üzerlerinin açık olması durumunda düşmeye sebep olabilecek hiçbir eşyanın dolap üstüne koyulmaması
b) Binadaki tüm dolapların duvara sabitlenmiş olması
c) Okullarda bulunan ilk yardım dolaplarında bulunan malzemelerin son kullanma tarihlerinin periyodik olarak kontrol edilmesi

11. Laboratuvar

a) Laboratuvarlarda kullanılan kimyasalların gözden geçirilmesi, tahriş edici veya yan etkiye sahip olanların gerekli güvenlik önlemleri alınarak saklanması ya da gerekli birimlerle iletişime geçilerek imha edilmesi.
b) Laboratuarların öğretmen gözetimi olmaksızın öğrenci tarafından kullanımına izin verilmemesi
c) Laboratuarda gerekli güvenlik uyarılarının bulundurulması
d) Laboratuarda kullanılan tüm kimyasalların saklama kaplarının üzerinde, içeriği bildirir etiketlerin bulunması
e) Laboratuarların içlerinde yangın tüpleri bulundurulması

12. Periyodik kontroller

a) Asansörlerin kontrolü ve periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.
b) Elektrik tesisatının ve topraklamasının yıllık bakımının yetkili kişilere yaptırılması. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Periyodik Kontrol Uzmanlarınca yapılacaktır.
c) Isıtma kazanlarının ve doğalgaz kombilerinin yıllık bakımının yetkili kişilere yaptırılması. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Periyodik Kontrol Uzmanlarınca yapılacaktır.
d) Klimaların kontrolü ve periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.
e) İhtiyaç durumuna göre kullanılan alet ve makinaların periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.

13-Ramak Kala Kutusu: Tüm çalışanların görebileceği yerde kutu oluşturulmalı ve kutunun yanında boş formlar bulundurulmalı. Yandaki dosyadan çıktı alınıp kutu üzerine yapıştırabilirsiniz.

DOSYA17a  --------------------------------------> /meb_iys_dosyalar/2019_02/14140023_DOSYA_17a.docx

 

14-02-201914-02-2019

 

 

 

 

 

 

Ramak kala ve kaza olayları tutanak altına alınıp 3 iş günü içinde il milli eğitim müdürlüğüne bildirilecektir. Formlar Uşak İSG web sitesinden alınacaktır.

14-Risk Tabanlı Ödenek Girişlerinin yapılması: Uşak Milli Eğitim Müdürlüğü Web sayfasından İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimine girilerek Dokümanlar kısmından  ‘MALİ İHTİYAÇLARININ YÖNETİMİ’ dosyası indirilerek işlemlerin buna göre yapılması.
15-Okul/Kurumumuzda yemekhane, kantin ve Kooperatifte çalışan personellerin Hijyen belgesi olmadan, Kazan yakan kişinin yakıt türüne uygun yakma belgesi olmadan çalıştırılmamaları. Bu kişilerin belgelerinin çalıştıkları kısımda görünür yerde asılı olması ve bir fotokopisininde İSG Dosyasında bulundurulması gerekmektedir.
İş Sağlığı ve Güvenliği kapsamında oluşturulan kurullar, yapılan görevlendirmeler, periyodik bakım, kontrol ve denetimler, kurumlar arası yazışmalar tutanak altına alınıp ilgili evrakların İSG dosyasında saklanması gerekmektedir.

16-Okul/Kurumumuzda giriş veya görünür bir bölümde "İş Sağlığı ve Güvenliği Panosu" oluşturularak öğrenciler ve tüm çalışanlar iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlendirilmelidir.

09-04-2019

 

 

 

 

 

 

Filiz ÜNAL

Uşak İSGB İl Koordinatörü

Cumhuriyet Mahallesi İbrahim Tahtakılıç Caddesi No 45/1 64200 / UŞAK - 0 276 280 64 82

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.